BERBEKAM: SUNNAH YANG PELIK

, , 0 Comments »
Dari Abu Hurairah radhiallaahu ‘anhu, Rasulullah SAW bersabda: “Barangsiapa berbekam pada hari ke-17, 19 dan 21 (tahun Hijriyah), maka ia akan sembuh dari segala macam penyakit.” (Shahih Sunan Abu Dawud, II/732, karya Imam al-Albani)

Muqaddimah
Daripada hadis di atas maka dapat diketahui maka berbekam adalah satu sunnah yang disampaikan daripada Rasulullah SAW. Ketika seorang wanita meracun Baginda dengan daging kambing, maka Rasulullah menggunakan teknik berbekam pada tempat-tempat  tertentu di badan untuk menghalang pengaliran racun ke seluruh badan. Berbekam juga akan mengeluarkan darah kotor yang menjadi punca penyakit. Namun pada hari ini, berbekam menjadi satu fenomena yang agak pelik di kalangan masyarakat melayu. Ini mungkin kerana beberapa sebab : 1) Tidak biasa dengan perubatan cara Islam. 2) Tidak didedahkan dengan amalan-amalan sunnah ataupun lebih tepat, kurangnya pengetahuan tentang Islam. 3) Takut darah ataupun tak berani! Itulah antara sebab-sebab yang menyebabkan rawatan tersebut menjadi pelik.

Berbekam hari ini
Alhamdulillah, pada hari ini saya telah berjaya melakukan rawatan berbekam buat kali ke 3. Sudah hampir setahun saya tak berbekam. Rasa lebih ‘ringan’ dan kuat. Pakej RM 50 yang termasuk di dalamnya berbekam dan berurut serta check penyakit melalui tapak tangan amat murah. Diuruskan oleh Pusat Perubatan Jawi. Ala...yang HPA tu. Ubatan-ubatannya banyak diambil daripada senarai ubatan HPA. Ia bermula dengan check penyakit melalui tapak tangan. (penyakit saya yang diberitahu oleh pengamal perubatan tu tak boleh diberitahu.hee..) Kemudian disambung dengan berurut. Rasa lebih cergas . Dan akhirnya di sambung dengan berbekam. Saya berbekam di tujuh tempat. 1 di kepala, 2 di bahu, 2 di pinggang dan 2 di betis. Di setiap tempat akan dicucuk jarum sebanyak sepuluh kali. Setiap tempat akan diulang sebanyak 3 kali rawatan sebegitu. Jadi jumlah cucukan jarum yang diterima pada hari ini ialah 210 kali. Waaa...Best kan?

 sumber : wavewsa.blogspot.com
Sejarah
Saya mula berbekam lebih kurang 2 tahun setengah dahulu bilamana saya sering sakit kepala yang teramat sangat (migrain) sehingga muntah-muntah. Setelah bertanyakan pendapat doktor dan para ustaz, maka mereka mencadangkan supaya saya berbekam. Berbekam kali pertama, alhamdulillah, migrain saya yang kebiasaannya jadi setiap minggu sudah tidak berlaku. 6 bulan saya bebas dari kesakitan migrain dan kemudian ia kembali semula sehingga memaksa saya melakukan rawatan bekam kali kedua.

Cabaran Pengamal Perubatan
Saya tertarik dengan cerita pengubat (ustaz) tu tentang pengalaman berbekam. Katanya “ Berbekam ni letih. Tak ramai orang yang mampu buat. Ada ramai yang menjadi pengamal tetapi lepas 2,3 bulan, tak sanggup nak teruskan. Jadi mereka pun berhenti. Kenapa berhenti? Kerana setiap malam orang datang ke rumah ketuk pintu rumah.” Saya ingatkan orang yang datang ke rumah tu bermaksud untuk dapatkan rawatan, rupa-rupanya.. Ustaz tu sambung, “Kalau yang datang tu orang nak dapatkan rawatan takper, tapi bila kita bukak pintu, takde sape-sape pun...” Berderau darah saya mendengar cerita tu. Sedikit sebanyak cerita tu telah menguburkan semangat saya untuk mempelajari sedikit tentang ilmu perubatan Islam ni. =) Wallahu’alam.

“Di akhir zaman, orang-orang yang memegang sunnah-ku seumpama memegang bara api” – hadis

0 Responses to "BERBEKAM: SUNNAH YANG PELIK"

Catat Ulasan

Catat Ulasan